Trang

23 thg 5, 2011

The creative brief – a designer’s best friend

Trying to produce a successful design without a creative brief is like trying to find a solution without first knowing the problem. If the purpose of design is to find a solution, a creative brief is paramount to identifying the problem in the first place.

Bạn cố để hoàn thành 1 bản thiết kế thành công mà ko dùng bản tóm tắt thiết kế thì cũng giống như cố gắng đi tìm 1 giải pháp mà bạn ko biết bắt đầu vấn đề từ đâu .nếu mục đích cuối cùng của thiết kế là để tìm 1 giải pháp ,thì bản tóm tắt sáng tạo chính là bước tối ưu để nhận ra vấn đề đầu tiên .

When people feel they had to express themselves for originality for its own sake, that tends not to be creativity. Only when you get into the problem and the problem becomes clear, can creativity take over.
Charles Eames, Architect, Graphic and Industrial Designer, Filmmaker

A creative brief is a fundamental part of the design process and a key foundation upon which successful projects are built. Not only does the creative brief ensure that all parties understand the requirements, background and goals of a project, it helps to inspire ideas and develop an understanding of a project that would not have been possible otherwise.

If you are a client, a creative brief will outline your goals, and help you measure a project’s success. If you are a designer, a good creative brief is your best friend.

1 bản tóm tắt thiết kế là 1 phần cơ bản của quá trình thực hiện tk và nhờ vào 1 chìa khóa cơ sở sẽ giúp việc thk các dự án đc dễ dàng hơn .

nếu bạn là 1 khách hàng thì bản tóm tắt sáng tạo sẽ giúp tìm ra mục đích của bạn, và giúp bạn thu ngắn khoảng cách với 1 dự án thành công.còn nếu bạn là 1 nhà tk,thì bản tóm tắt sáng tạo là 1 ng bạn tốt.

The objectives of a creative brief

A creative brief doesn’t need to be (and shouldn’t be) overwhelming. An effective creative brief can be simplified down into three simple points:

bản tóm tắt sáng tạo ko cần cũng như ko nên quá mạnh. 1 bản tóm tắt sáng tạo hiệu quả có thể đơn giản bằng 3 điểm sau :

  • The Past (quá khứ)
  • The Present (hiện tại)
  • The Future (tương lai)

The Past (quá khứ)

The past represents everything that has already occurred, and has bought you to today. This point identifies the constants or known elements of any project. The past consists of the client details, the background of the project, the target audience, the competition, the market position, and the existing brand.

The intention of the past is to develop a solid understanding of the client, their business and the background of the project.

qkhu đại diện cho tất cả những gi đã xảy ra, nó mang bạn tới hiện tại. điểm này nhận diện những điều bất biến hay những yếu tố đcc biết đến trong mỗi dự án .Qkhu bao gồm các chi tiết của khách hàng, phần nền của dự án,các khách hàng mục tiêu, đối thủ cạnh tranh, định vị thị trường, và thương hiệu hiện có.

The Present - hiện tại

The present is today. The present is the reason you have been hired and why you are writing the brief: the present is the problem. The present consists of the intentions of the project, the objectives of the design and the problems that need to be solved, and sets the requirements by which the success of the project will be measured.

The present will identify the problem, and set out the objectives that the design will be built upon. Depending on the project, the present could be relatively simple, or quite detailed.

hiện tại là ngày nay , hiện tại là lý do tại sao bạn đc thuê và tại sao bạn đang viết bản tóm tắt : hiện tại là vấn đề.hiện tại bao gồm mục đích của dự án, các đối tượng của tk và các vấn đề cần pải giải quyết, và thiết lập các yêu cầu đòi hỏi thành công của dự án sẽ có cân nhắc .

hiện tại sẽ nhận ra vấn đề, và thiết lập ra các đối tượng thiết kế sẽ đc dựng nên.,tùy thuộc vào dự án, hiện tại có - thể tương đối đơn giản hay khá chi tiết .

The Future - tương lai

The future is the expected outcomes – essentially, the vision for the project. The future is not yet known and, as such, is somewhat variable. The future encompasses a number of aspects of a creative brief, including: the intended style, the budget, the project’s timeline, specific project requirements, sources of inspiration and references.

tương lai là những kq mong đợi - về cơ bản, tầm nhìn của dự án. TL ko biết trc đc, và là 1 chút có thể thay đổi đc .TL bao gồm 1 số khía cạnh của bản tóm tắt sáng tạo, bao gồm : phong cách đã định, ngân sách thời gian của dự án, thời gian hoàn thành d/a, các ycau cụ thể của dự án, nguồn cảm hứng và tài liệu tham khảo .

The future is very much subjective, and it sets the requirements and goals for the solution of the project. It’s important to note that a creative brief shouldn’t prescribe solutions, but just provide suggestions – the brief will be the basis for the designer to develop ideas of their own.

TL là

Using these three key points, you should be able to structure a brief of your own, regardless of whether you are the client or the designer. If you are a designer, it is important to gather as much knowledge as possible about the project first, so that the brief can be constructed properly.

Develop a Questionnaire - phát triển 1 bảng câu hỏi

Many designers (including ourselves) find it productive to provide a questionnaire to a client from which to develop a brief. A questionnaire is an effective method of gathering information because you can ensure you’re asking all the right questions to formulate a very specific brief.

rất nh nhà thk đang tìm kiếm nó để cung cấp 1 danh sách các câu hỏi danh cho khách hàng của họ đc phát triển từ bản tóm tắt.1 ds câu hỏi là 1 phương pháp hiệu quả để thu thập thông tin bơi bạn có thể đảm bảo bạn đang hỏi các câu hỏi cần thiết và thích hợp để xây dựng 1 bản tóm tắt .

A questionnaire doesn’t have to be boring and monotonous either – just keep it succinct and clear. With modern technology, it’s really easy to create something engaging and simple. You could use a word document, create an editable PDF, or even develop a web form. Just make sure that the fields you provide for answering your questionnaire are appropriate for the question.

1 danh sách ko phải là nhàm chán và đơn điệu, chỉ cần giữ cho nó ngắn gọn và rõ ràng .

In terms of structure, a questionnaire should cover the Past, Present and Future elements as previously discussed, but in more detail. For example, a typical website design questionnaire could be structured as:

  • Company Information (past)
  • Company Background (past)
  • Market Position (past)
  • Target Audience (past)
  • Brand (past)
  • Objectives (present)
  • Requirements (present)
  • Specific Information (future)
  • Style Information (future)
  • Reference Sites (future)
  • Budget * (future)
  • Timeline * (future)
  • Extra Information (future)

*If the project has already been approved, the budget and timeline would likely be scoped in the project proposal.

Each of the points above can set the structure of the brief, and you would likely get more specific by adding multiple questions within each criterion. However, there is no point getting too specific if it is not necessary for the project at hand.

Consider the depth

A wise man once tweeted: “If the brief in words is more than the budget in dollars, I raise my red flag.” (@maxvoltar).

A brief for a 3 hour business card design probably wouldn’t need a questionnaire or a 4 page brief – it may just require a telephone conversation or a couple of paragraphs in an email. Whereas a 4 month design and development project would likely need a lot more effort and structure to develop a full understanding of the task at hand.

Similarly, if a client sends a lengthy brief for a 2 hour flash job which would probably require half the budgeted time to read and interpret, there is obviously an issue with the agreed scope. This should be identified immediately and discussed with the client.

There is no right or wrong here, just consider the effort vs. the reward.

Summary

The creative brief is one of the most important tools for any designer or client – it will set the foundation for a project, identify its direction and contribute to its success.

Without a creative brief, you’ll be more than likely walking into a project blind. The aesthetic result may be outstanding, but without understanding the problem and nailing the requirements, the solution may have been a waste of your valuable time.

Regardless of the means, we are confident that by following the guidelines and methods described, you’ll be well on your way to developing a useful, structured creative brief that will guide you to success in your next project.

source : humaan.com.au